Waterstof H2
( versie: 003 op 11-10-2022 versie 001 op 04-10-2022 )
Invoegen Foto: boot voor transport LH2
Waterstof als energiebron voor de toekomst
- waterstof is H2 en is een gas
- bij de verbranding van waterstof komt H2O ( water ) vrij en verder geen schadelijke stoffen
- de verbranding van waterstof is dus volledig “schoon”
- waterstof wordt gemaakt via elektrolyse
- bij de productie van waterstof via elektrolyse, wordt elektriciteit gebruikt om water te splitsen
- om waterstof te maken is veel ( groene ) elektriciteit nodig
- dit komt doordat 30% van de energie bij het maken van de waterstof verloren gaat ( bij de elektrolyse )
- bij het omzetten van waterstof naar elektriciteit is er nogmaals een verlies van 30%. In totaal ben je dus meer dan de helft van de opgewekte energie kwijt indien je de waterstof voor het gebruik weer omzet in elektriciteit
- als je waterstof als “brandstof” gebruikt ….. direct verbrandt heb je dus één keer een verlies van 30%
- om waterstof in de toekomst als “groene” energiebron te kunnen gaan gebruiken is het dus wel noodzakelijk om het waterstof te maken uit groene stroom ( bijvoorbeeld uit windkracht of waterkracht of zonne-energie )
- Shell investeert veel in onderzoek en productie van waterstof en gaat voor de productie van waterstof, twee fabrieken bouwen, namelijk één op de 2-de Maasvlakte en één fabriek in Groningen
- de fabriek op de 2-de Maasvlakte “Hydrogen I” is naar verwachting in 2025 operationeel
- naar verwachting is er over circa 20 jaar voldoende “groene waterstof” beschikbaar om dit als energiebron in ( een deel ) van onze industrie in te kunnen zetten
- grijze waterstof: dit is waterstof die wordt geproduceerd met fossiele brandstoffen als bron en waarbij tijdens de productie broeikasgassen in de atmosfeer terecht komen, wordt “grijze waterstof” genoemd
- blauwe waterstof: men spreekt over “blauwe waterstof” of ‘low carbon hydrogen’ als de CO2 die vrijkomt in het proces van grijze waterstof grotendeels ( 80% tot 90% ) wordt afgevangen en opgeslagen ( dit wordt ook wel CCS: Carbon Capture & Storage genoemd )
Invoegen Foto: vliegtuig op waterstof ontwikkeld door de TU Delft
Artikel “Waterstof: waar staan we ? De feiten op een rijtje”
Artikel “15 dingen die je moet weten over waterstof” van TNO
Artikel “Ontwikkelingen bij waterstof gaan hard maar nog veel uitdagingen”
Een schematische weergave van het opwekken van elektriciteit, het produceren en het gebruik van waterstof.
Invoegen Foto: vliegtuig op H2
( bronnen: Wikipedia en www.hieropgewekt.nl “waterstof” en www.tno.nl www.h2owaternetwerk.nl )