Doelstellingen uitgebreid

  • Opkomen voor de zwakkeren en kwetsbaren in onze samenleving
    • kansen om “mee te doen” aan onze samenleving vergroten
    • kansen op werk/de arbeidsmarkt verbeteren voor diverse doelgroepen
      • personen met een afstand tot de arbeidsmarkt, mensen met een beperking, personen die arbeidsongeschikt zijn, laag opgeleide personen
      • wettelijke regelingen maken voor werkgevers om een percentage van het aantal werkplekken voor deze groep mensen een werkplek aan te bieden
      • een deel van het loon voor deze kansarme werknemers vergoeden vanuit de overheid, indicatie circa 40% van het loon
    • meer opleidingsmogelijkheden aanbieden
    • taallessen aanbieden, lezen en schrijven via de Gemeenten ( in samenwerking met scholen )
    • lessen over cultuur, maatschappij, normen en waarden, geschiedenis, rekenen, financiën/budget aanbieden, vanuit de Gemeenten ( in samenwerking met scholen )
    • de bijstandsuitkering verhogen, met € 80,- per maand bruto voor alleenstaanden, de bijstandsuitkering voor gehuwden/samenwonenden verhogen met € 65,- per maand bruto
    • een laptopregeling voor kinderen in arme gezinnen, voor € 4,- per maand een laptop voor een kind ( maximaal 3 laptops per gezin )
    • kinderopvang goedkoop en voor één ouder gezinnen of gezinnen waarin de ouder(s) gaat/gaan werken ( met een inkomen tot € 45.000,- ) gratis, zie elders
    • meer hulp vanuit de Gemeente bij het invullen van formulieren, bezwaar maken, betalen vaste lasten en schuldenproblematiek ( budgetcoach, maatschappelijk werk, sociaal juridisch raadsman, schuldhulpverlener )
    • de sociaal advocatuur versterken/meer budget, zie elders
  • Gelijke kansen & armoedebestrijding
    • hiervoor een nieuw Ministerie oprichten
    • de bijstandsuitkering verhogen, met € 80,- per maand bruto voor alleenstaanden, de bijstandsuitkering voor gehuwden/samenwonenden verhogen met € 65,- per maand bruto
    • lagere inkomstenbelastingtarieven, zie elders
    • kinderopvang goedkoop en voor één ouder gezinnen of gezinnen waarin de ouder(s) gaat/gaan werken ( met een inkomen tot € 45.000,- ) gratis, zie elders
    • studiemogelijkheden voor de kinderen verruimen, verhoging van de basisbeurs, zie elders
    • ontbijt voor kinderen/jongeren op de scholen regelen, hoe ? door vrijwilligers/ een Stichting ? nog bestuderen en deskundigen raadplegen
    • avondeten in buurthuizen organiseren voor 1 a 2 maal per week voor arme mensen/gezinnen
    • minimumloon verhogen, nog te onderzoeken met welk bedrag verhoogd zou moeten worden
      • er zijn in ons land 220.000 werkende armen
      • de SER geeft advies, wil een verhoging van het minimumloon ( bronnen: Nieuwsuur van 28 september 2021 en nu.nl 28 september 2021 )
    • in ons land leven 1 miljoen mensen onder de armoedegrens
      • en daarbij gaat het om circa 251.000 kinderen ( ongeveer 1 op de 9 kinderen, cijfer 2019 ) ( bron: CBS van datum 02-12-2020 )
    • in ons land hebben leven 550.000 huishoudens in energie-armoede
      • zij zetten de verwarming vaak laag of uit, leven dan in een relatief koude woning en bijvoorbeeld met koken proberen ze ook minder gas te gebruiken dan gebruikelijk zou zijn, want zij kunnen de energierekening anders niet betalen ( bron: nos.nl van 23 september 2021 )

  • Een veiliger Nederland
    • door versterking Politie en Justitie

  • Politie & Justitie
  • De begroting van Politie & Justitie moet verhoogd worden
    • met 3,6 Miljard euro per jaar
    • met 1,3 miljard euro ( juli 2021 )
      • de Nederlandse Politie Bond NPB geeft aan dat dit extra bedrag nodig is voor versterking van de Politie, het Openbaar Ministerie en de Rechterlijke macht ( bron: Humberto juli 2021 )
  • het benodigde extra geld zou waarschijnlijk enkele Miljarden moeten zijn
    • 3 Miljard extra geld voor de Politie ( en daarnaast is nog extra geld nodig voor het Openbaar Ministerie en de Rechterlijke macht )
      • 1,5 Miljard voor bestrijding van de georganiseerde criminaliteit
      • 1,3 Miljard voor het reguliere politiewerk, agenten en rechercheurs
        • ook extra zedenrechercheurs
      • 200 Miljoen extra voor Persoonsbeveiliging ( de dienst bewaken en beveiligen )
      • 100 Miljoen voor salarisverhoging van 3% voor operationeel politiepersoneel

( bronnen die aangeven dat enkele Miljarden extra nodig zijn voor het versterken van de Politie: Burgemeester Aboutaleb, tekort van circa 500 agenten alleen al in Rotterdam ( bij Jinek op 24 september 2021 ), advocaat Onno de Jong ( bij Op1 op 27 september 2021 ) en misdaadverslaggever Yelle Tieleman ( bij Op1 op 27 september 2021 ))

  • versterking operationele politie, meer agenten en rechercheurs
  • versterken aanpak georganiseerde criminaliteit
  • versterken narcotica brigade
  • bescherming en verdediging van onze rechtsstaat
  • versterken en uitbreiden van zwaar bewapende politie-eenheden
  • de persoonsbeveiliging moet ERNSTIG versterkt worden en veel professioneler
    • beveiliging van rechters, advocaten, officieren van justitie, journalisten, burgemeesters, wethouders en burgers
    • dit is BIJZONDER dringend/belangrijk voor het verdedigen van onze Rechtsstaat
    • wij vinden het onbegrijpelijk en zijn “zeer verontwaardigd” over hoe vaak de advocaten Peter Schouten en Onno de Jong de media al hebben moeten zoeken om voor meer actie en coördinatie te moeten pleiten en al vier keer een kortgeding tegen de Staat hebben moeten aanspannen om een voorzieningsverzoek ( beveiligingsmaatregel ) af te dwingen
  • minimum straffen instellen voor sommige/bepaalde strafbare feiten/misdaden, veelal combinaties van werkstraf en enkele dagen celstraf maken in plaats van alleen een werkstraf ( zonder strafblad: met één of twee dagen celstraf, indien het delict de eerste keer is ) —> deskundigen raadplegen
  • zaken/misdrijven die nu blijven liggen moeten met heel veel spoed worden opgepakt, hiervoor moeten normen komen, waarbij bij overschrijding de Tweede Kamer direct ingelicht moet worden en versterking moet worden gezocht
  • zedenzaken, blijven teveel liggen, hier moet dringend versterking voor komen
    • sommige zedenzaken blijven een jaar liggen voordat ze opgepakt worden of voor de Rechter worden gebracht, dat is ontoelaatbaar ! In de regio Midden-Nederland lagen er vijfhonderd verkrachtings- en aanrandingszaken op de plank te wachten op 19 augustus 2021 ( oorzaken die genoemd worden zijn: een tekort aan personeel, een falende aanpak, een verziekte organisatie ). Volgens de Nederlandse Politie Bond ( de heer Jan Struijs ) is dit probleem met achterstanden in de behandeling van zedenzaken landelijk herkenbaar. Volgens het artikel van 26 augustus 2021 zou het in de Regio Midden-Nederland gaan om 233 zaken ( en geen 500 ) die langer dan een half jaar liggen te wachten op onderzoek/beoordeling. Landelijk zijn er circa 3.500 zedenzaken in behandeling bij de Politie.
    • wij hebben in Nederland circa 12.000 rechercheurs, waarvan 690 zeden-rechercheurs
    • het aantal zedenslachtoffers dat aangifte doet is laag, namelijk maar zo’n 11 procent doet daadwerkelijk aangifte
    • het gaat hier niet alleen om zedenzaken, maar ook om de aanpak van mensenhandel en kinder-porno ( bronnen: NRC van 19 augustus 2021 en het artikel, ook van NRC, van 26 augustus 2021 )
  • belediging en mishandeling van politie-ambtenaren aanscherpen/zwaarder bestraffen
  • burgers die aangifte willen doen worden niet altijd serieus genomen of worden door agenten afgeraden om aangifte te doen, deze houding en cultuur van de Politie moet verbeteren ( zie ook bij onderzoek door de inspectie bij zedenzaken: “Politie moet beter omgaan met zedenslachtoffers” )
  • cybercriminaliteit, meer expertise nodig bij de Politie
  • bedreigingen via Social Media, de Politie moet hier zelf actief naar speuren en op eigen initiatief er een zaak van maken en de aangifte hiervoor vergemakkelijken
  • bedreiging, de definitie/strafbaarheid moet aangescherpt worden
  • bedreiging en stalking moet zwaarder worden aangepakt, meer maatregelen en coördinatie is nodig, waaronder ook meer persoonsbeveiliging ( op meerdere beveiligingsvlakken )
  • preventie, de Nederlandse Politie Bond geeft aan dat ze hier meer in zouden kunnen/willen doen
  • salarissen agenten/rechercheurs/operationeel politie-personeel verhogen met 3%
    • extra geld dat hiervoor nodig is bedraagt ?
  • beveiliging van ambulancepersoneel en andere ambtenaren in functie moet veel strikter en harder worden aangepakt
  • meer politiepersoneel
    • meer agenten voor versterking, aantal ? 2000 ?
      • meer agenten voor bestrijding van de georganiseerde criminaliteit
      • meer agenten voor het reguliere politiewerk
        • op straat, surveillerend op de fiets, lopend en met een politie-auto
        • criminaliteit: inbraken, diefstal, overvallen, geweldpleging, verkeersovertredingen etc.
    • meer wijkagenten, aantal ? 400 ?
    • meer rechercheurs, aantal ? 2000 ?
      • meer zedenrechercheurs, aantal 200 ?
    • meer politiepersoneel voor aanpak georganiseerde criminaliteit, aantal ?
      • meer politiepersoneel ter bestrijding narcotica, aantal ?
    • meer politiepersoneel voor persoonsbeveiliging, aantal ?
    • meer financieel rechercheurs, aantal ? 400 ?
    • meer agenten zwaar bewapend, aantal ? 200 ?
    • meer agenten opleiden om de vergrijzing van het politiekorps op te vangen, aantal ? 400 ?
    • meer politiepersoneel ter bestrijding van cybercriminaliteit en bedreigingen op social media, aantal ? 400 ? bovenstaande aantallen extra politiepersoneel op advies van experts
  • extra Justitie personeel:
    • meer Rechters, 500 ? aantal ?
    • meer Officieren van Justitie, 1000 ? aantal ?
    • extra Ondersteunend personeel rechtbanken, 3000 ? aantal ? voor aantallen extra Justitie personeel: raadplegen deskundigen
  • In de Miljoenennota van september 2021 heeft het Kabinet een extra bedrag ad 724 Miljoen euro uitgetrokken voor bestrijding van de georganiseerde criminaliteit ( 50 miljoen extra voor de FIOD, 97 miljoen voor versterking en verbetering van de hele handhavingsketen, 200 miljoen voor koopkrachtverbetering, 110 miljoen voor extra veiligheid in de wijk ( wijkagenten ) en ook extra geld voor meer persoonsbeveiliging als ik het correct heb ) en op een later moment ook nog extra 200 miljoen euro voor meer wijkagenten en Boa’s
  • een idee: om aan de Boa’s ( tweetallen ) op straat ook één agent toe te voegen
    • omdat een agent meer bevoegdheden heeft, voor een betere veiligheidssituatie
    • en ter ondersteuning van de Boa’s
  • nabestaanden en slachtoffers van zware misdrijven moeten meer ondersteuning krijgen, aanspreekpunt/coördinator landelijk ( 10 werknemers ). Een schatting van de hoogte van het budget wat hiervoor nodig is, bedraagt circa 2 miljoen euro per jaar —> idee/oplossing voor de demissionair Minister van Justitie en Veiligheid, de heer Grapperhaus beschikbaar ( het geweldige werk wat Peter R. de Vries heeft gedaan voor een aantal slachtoffers en nabestaanden van zware misdrijven dient voortgezet te worden )

Voor de financiering/dekking van het benodigde extra budget zijn opties bedacht

  • Ons fijne, mooie, democratische land koesteren en beschermen

  • De Toeslagenaffaire de Kinderopvangtoeslag

De stand van zaken op 30 september 2021

  • 47.000 aanvragen
  • hiervan zijn 35.000 aanvragen beoordeeld
  • hiervan zijn 20.000 aanvragen voor een deel afgehandeld
    • namelijk de eerste vergoeding van € 30.000,- is overgemaakt aan de gedupeerden
    • en de schulden zijn bevroren
  • hiervan zijn 4000 aanvragen volledig afgehandeld

( bron: interview met demissionair Staatssecretaris van Financiën, mevrouw Van Huffelen bij Nieuwsuur op 1 oktober 2021 )

Kort samengevat een aantal signalen en rapporten op een rij:

  • Nationale Ombudsman 12 mei 2017
    • signaal/rapport van de Nationaal Ombudsman Rapportbrief: Belastingdienst/Toeslagen over 4 jaren kinderopvangtoeslag terug
  • Nationale Ombudsman 19 augustus 2017
    • op 19 augustus 2017 brengt de Nationale ombudsman een rapport uit met de titel “Geen powerplay maar fair play”. Het rapport gaat over de manier waarop de Belastingdienst de kinderopvangtoeslag bij enkele honderden gezinnen heeft stopgezet en teruggevorderd. De Ombudsman oordeelt dat de ouders door de aanpak van de Belastingdienst langdurig in een onmogelijke positie, in grote financiële problemen en in grote onzekerheid zijn gebracht
  • Wat nu en later steeds blijkt ( mening/commentaar )
    • dat ouders niet correct worden behandeld en dat deze ouders met wantrouwen vanuit de Overheid worden bejegend
    • en heel snel als fraudeur worden bestempeld
    • en bezwaar maken heel weinig effect heeft, blijkt telkens weer
  • memo Palmen van 13 maart 2017 ( juridisch deskundige ambtenaar bij de Belastingdienst, vaktechnisch coördinator Toeslagen in 2016 en 2017 ), was een interne memo bij de Belastingdienst
    • signaal over geconstateerd onrecht bij het terugvorderen van kinderopvangtoeslag, met kwalificatie “Laakbaar handelen”
    • de juriste schreef al in 2017 een intern memo, met daarin het advies om de uitkering van kinderopvangtoeslagen niet langer midden in het jaar volledig stop te zetten en de ouders om bewijs te vragen. Hun rechtsbescherming was geschonden, stelde ze. En dus moest de Belastingdienst stoppen met procederen, de klachten gegrond verklaren en de slachtoffers een compensatie geven
    • deze memo dook in 2019 opnieuw op en er werd vervolgens niets mee gedaan ( bron het AD van datum 17-11-2020 en brief aan de Tweede Kamer van demissionair Staatssecretaris van Financiën Van Huffelen van 30 september 2021 )
  • uitspraak van de Raad van State op 24 april 2019
    • in de uitspraak van april 2019 nuanceert de Raad van State de strikte toepassing van de wet. De Raad van State oordeelt dat de Belastingdienst niet meer de gehele kinderopvangtoeslag mag terugvorderen als maar een klein deel van de kosten niet is betaald
      • de aanleiding hiervoor was: dat omdat ouders de eigen bijdrage van € 190,- niet hadden betaald, de totale kinderopvangkosten van € 17.062 door de Belastingdienst werd teruggevorderd ( bron: Rapport “Ongekend onrecht” bladzijde 79 )
  • onderzoek commissie Donner 12 maart 2020
    • volgens de heer Donner, jurist in hart en nieren, is de analyse in de kern simpel. De wetten rond kinderopvangtoeslag waren zo slecht, dat veel ouders de afgelopen vijftien jaar toeslagen moesten terugbetalen. Dat kan met de kennis van nu disproportioneel genoemd worden of hard of onrechtvaardig. Maar zolang het destijds wettelijk teruggevorderd mocht worden, is er geen noodzaak om mensen te compenseren. ( bron Trouw.nl van datum 12 maart 2020 )
  • parlementair onderzoek van de Tweede Kamer, commissie van Dam in 2020
    • rapport “Ongekend Onrecht” van de commissie 17 december 2020
  • onderzoek PWC ( Price Waterhouse en Cooper ) van 30 september 2021 naar de memo “Palmen”, de onderzoeksvragen:
    • bij welke ambtenaren was de memo Palmen bekend ?
    • wat is er met het signaal van deze memo gedaan, welke acties zijn er ondernomen ?
    • is deze memo bewust in een lade verdwenen/aan de aandacht van andere ambtenaren onttrokken ?
    • Resultaten van het onderzoek:
      • bevindingen:
        • het onderzoeksteam heeft niet kunnen vaststellen dat de memo bewust in een lade is verdwenen
        • 24 ambtenaren hebben de Memo Palmen gelezen/ontvangen of hebben daar kennis van genomen
      • één hooggeplaatste ambtenaar wilde niet meewerken aan het onderzoek, wilde niet meewerken aan een interview met de onderzoekers van PWC
      • enkele uitspraken van ambtenaren in mailtjes gevonden door PWC onderzoekers over de Memo Palmen zijn:
        • “Dat deze memo bewust uit het archief is gehouden”
        • “Dit document niet verder verspreiden en ook niet in het Digidoc hangen, het is een intern document en hoeft niet in onze archieven te belanden” ( Digidoc is het digitale archiveringssysteem )
        • “Voor mij staat terugkijkend wel vast dat het memo in het managementteam breed is gedeeld en dat vanuit de bespreking vervolgafspraken zijn gemaakt” ( bron: interview met demissionair Staatssecretaris van Financiën Van Huffelen in Nieuwsuur op 1 oktober 2021 )
  • onderzoek PWC ( Price Waterhouse en Cooper ) van 30 september 2021 over de memo “Palmen”
    • vraag: bij welke ambtenaren was de memo bekend
    • wat is er met het signaal van deze memo gedaan, welke acties zijn er ondernomen
    • is deze memo bewust in een lade verdwenen/aan de aandacht van andere ambtenaren onttrokken
      • bevindingen: het onderzoeksteam heeft niet kunnen vaststellen dat de memo bewust in een lade is verdwenen
      • één hooggeplaatste ambtenaar wilde niet meewerken aan het onderzoek, wilde niet meewerken aan een interview met de onderzoekers van PWC
      • twee uitspraken van twee ambtenaren in mailtjes gevonden door PWC onderzoekers :
        • een ambtenaar schreef in zijn/haar mailtje:
        • een ambtenaar schreef in een mailtje: dat deze memo ( de Palmen memo ) niet in het centrale archief ( digitale archief ) opgeslagen mocht/moest worden ( bron: interview met demissionair Staatssecretaris van Financiën Van Huffelen in Nieuwsuur op 1 oktober 2021 )
  • rapport van de Rechtspraak, de bestuursrechters 8 oktober 2021
    • een commissie van rechters bekeek voor het onderzoek alle bijna 17.000 toeslagzaken die tussen 2010 en 2019 bij bestuursrechters binnenkwamen. Verder spraken ze met meer dan honderd rechters, juridisch medewerkers, gedupeerde ouders, advocaten en de Belastingdienst.
    • de bestuursrechters vinden zelf dat ze te weinig hebben gedaan in het belang van de gedupeerden van de toeslagenaffaire, ze hebben te weinig oog gehad voor de gedupeerden en hebben de wet te streng nageleefd. Ze vinden nu dat ze meer weerstand hadden moeten bieden
    • daarbij is de menselijke maat tekort gedaan, denk ook aan redelijkheid en billijkheid of “in de geest van de wet” wat een rechter altijd mag mee laten wegen in het doen van zijn/haar uitspraak
    • een voorbeeld wat ze hierbij hebben aangehaald is dat slachtoffers van de toeslagenaffaire € 77,- niet betaald hadden, waardoor de Belastingdienst € 27.500,- terugvorderde
    • en gedupeerden die bezwaar maken of willen maken moeten Rechtshulp kunnen krijgen, dat vinden de bestuursrechters ( Rechtshulp/sociaal advocatuur )
      • de slachtoffers van de Toeslagenaffaire konden geen Rechtshulp krijgen bij het bezwaar maken tegen de Belastingdienst ( bron: rapport bestuursrechters van 8 oktober 2021 )
    • ( bronnen : nos journaal op 8 oktober 2021, nos.nl op 8 oktober 2021 en Op1 op 8 oktober 2021 )
  • rapport van de Nationale Ombudsman 11 oktober 2021 De titel van het rapport is: “Klacht gegrond, geen oplossing”. De Nationale Ombudsman geeft aan dat: “veel slachtoffers weten niet waar ze aan toe zijn” en “de gedupeerden hebben recht op informatie … maar dat komt niet”. De Nationale Ombudsman geeft wederom aan dat het Kabinet zijn belofte niet nakomt om de afhandeling zeer voortvarend en met spoed te zullen afhandelen

( bron: nos journaal van 11 oktober 2021 )

  • Opkomen voor de “gewone” hardwerkende burger
    • verlaging inkomstenbelastingen ( zie hieronder )
    • betaalbare woningen, huur en koop ( zie hieronder )
    • kansen op werk en omscholing verbeteren, nog te onderzoeken en deskundigen raadplegen
    • kansen op de arbeidsmarkt voor 50-plussers, speciale aandacht
    • kinderopvang goedkoper, zie elders meer info
    • eigen risico zorgverzekering verlagen naar € 75,- per persoon per jaar
    • studiefinanciering/basisbeurs verhogen, zie elders meer info
    • spaargeld/vermogen, vrijstelling verhogen en keuze uit twee heffingen boven het vrijgesteld bedrag
  • Verlaging van de inkomstenbelasting tarieven:
    • voor inkomsten tot € 72.000,- een verlaging van 3%
    • boven de € 72.000,- een verlaging van 1%
    • de vrijstelling/de algemene heffingskorting verhogen met € 2000,-
  • Betaalbare woningen
    • Betaalbare woningen, huur en koop: de overheid moet de taak op zich nemen om 120.000 betaalbare woningen per jaar te gaan bouwen voor verhuur en verkoop
    • de overheid gaat de organisatie hiervan naar zicht toe trekken, neemt hierin de regie ( maar de overheid gaat niet zelf bouwen )
    • kort samengevat :
      • 120.000 betaalbare woningen per jaar bouwen ( huur en koop )
      • het Ministerie/de landelijke overheid neemt volledig de regie
      • het Ministerie overlegd met de Gemeente
      • er komen Vinex locaties met “speciale wetgeving”
      • speciale wetgeving is nodig voor:
        • het aankopen/verwerven van de grond om op te bouwen, voor het verkrijgen van de bouwvergunning en wijziging bestemmingsplan in verkorte procedures
          • grond te verwerven door de Gemeente of de Rijksoverheid
        • om het bestemmingsplan en de bouwvergunning ( omgevingsvergunning ) in een verkorte procedure aan te kunnen passen
        • verkort proces tot bouwrijp kunnen maken van de grond, doelstelling in 8 maanden ( het proces tot aan de start van de bouw duurt nu soms wel 7 jaar )
      • indien omwonenden bezwaar willen maken tegen de bouwplannen dan kunnen ze naar de rechter, de overheid betaald de proceskosten
      • verdeling betaalbare huur en betaalbare koopwoningen door marktonderzoek in de regio ( marge op voorhand verdeling huur/koop: koopwoningen tussen de 40% en 60% en huurwoningen tussen de 40% en 60% )
      • de koopwoningen ook vooral voor starters op de woningmarkt
      • bouwen voor starters, gezinnen, senioren, alleenstaanden en studenten ( voor studenten is vooral regio afhankelijk )
      • standaard woningtypen ontwikkelen, zodat het bouwproces korter kan worden
      • de Gemeente overlegd met de Woningbouwverenigingen in haar Gemeente over de te bouwen huurwoningen. Hierbij is het wenselijk dat de Woningbouwverenigingen in deze Gemeente samenwerken en gezamenlijk aan tafel zitten met de Gemeente
        • zodra de betaalbare huurwoningen gereed zijn worden ze tegen kostprijs verkocht aan de Woningbouwverenigingen die de verhuur van deze woningen zullen doen ( sociale huurwoningen )
    • 120.000 betaalbare woningen per jaar voor verkoop en verhuur
      • 90.000 woningen op de 30 “grote” Vinex-locaties dicht bij de 30 grootste steden –> 3.000 woningen per jaar per locatie
      • 30.000 woningen op de 322 “kleine” Vinex-locaties in de overige 322 Gemeenten –> 10 – 2000 woningen per jaar per Gemeente de verdeling tussen aantallen voor verkoop en verhuur nog af te stemmen met deskundigen
    • enkele grootstedelijke gebieden krijgen de mogelijkheid om meer dan gemiddeld extra ( betaalbare ) woningen te bouwen
      • regio Amsterdam 15.000 extra woningen per jaar tot en met 2025 ( 100.000 totaal ? )
      • regio Zuidelijke Randstad ( Rotterdam/Den Haag ) 100.000 extra woningen tot en met 2025
      • regio Utrecht inzet op realisatie van de 67.000 geplande extra woningen
      • regio Eindhoven 3.000 extra woningen per jaar tot 2023 in Eindhoven ( 15.000 totaal ? en totaal 27.000 in de regio Eindhoven )
      • regio Groningen 8.000 extra woningen tot 2023 ( dus +/- 2.000 woningen per jaar ) ( bron: brief aan de Tweede Kamer van datum 18 februari 2020 )
    • uiteraard wordt bij de verkoop/koop een “Eigen Woon Beding” van toepassing in de eigendomsakte, zodat de koper(s) verplicht is/zijn om zelf in deze woning te gaan wonen
      • de koper of kopers mogen ook geen andere woning bezitten Hiermee moeten “beleggers” absoluut worden uitgesloten van koop van een betaalbare woning
    • verdeling aantallen koop- en huurwoningen in de 100.000 te bouwen betaalbare woningen ? ( vraag gesteld aan het Ministerie van Binnenlandse Zaken en aan Aedes ( = landelijke branchevereniging van de Woningcorporaties ))
      • antwoord van het Ministerie van Binnenlandse Zaken: hoeveel betaalbare koop- en huurwoningen er gebouwd worden wordt momenteel bepaald door de Gemeente in overleg met de projectontwikkelaar
    • artikel meer betaalbare huurwoningen bouwen 75.000 ? ( artikel “Maatregelen tegen woningnood” Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties )
    • er is momenteel een tekort van 330.000 ( in 2020 ) woningen wat waarschijnlijk zal oplopen tot een tekort van 400.000 woningen in 2023 ( prognose ) ( bron: nos.nl 17 februari 2021 )
    • het totale woningtekort wordt recent geschat op 279.000 ( bron: Kamerbrief bij rapport “staat van de woningmarkt 2021” met datum 05-07-2021 Ministerie van Binnenlandse Zaken )
    • om voortvarend deze betaalbare woningen te kunnen bouwen zal nieuwe wetgeving dienen te worden gemaakt om het bouwproces, de toekenning/verwerving van bouwgrond en de wijziging van het bestemmingsplan in een veel kortere procedure te realiseren, doel: binnen 8 maanden tot start bouwrijp maken ( dit proces duurt nu gemiddeld 7 jaar )
      • speciale wetgeving van toepassing voor de Vinex-locaties ( groot en klein )
    • door standaard woningtypen te ontwikkelen voor gezinnen, senioren, alleenstaanden en studenten kan de bouw van deze woningen versneld worden
    • door 30 grote Vinexlocaties te bepalen, locaties in de buurt van de 30 grootste steden en goed bekijken waar de woningnood het hoogste is
    • per grote Vinexlocatie moeten er 6.000 tot 15.000 woningen gebouwd worden
    • per grote Vinexlocatie worden er 3.000 woningen per jaar gebouwd
      • dus 90.000 betaalbare woningen per jaar
      • opmerking: in enkele grote steden worden er meer dan 3.000 woningen per jaar gebouwd )
    • de overige 30.000 woningen worden in de andere 322 Gemeenten gebouwd middels dezelfde procedure ( 322 kleinere Vinexlocaties )
    • ook de “kleinere” Vinexlocaties vallen ook onder de speciale wetgeving voor korte bouwprocedures, bestemmingsplan, bouwvergunning en verwerven van de bouwgrond
      • te bouwen aantallen 10 tot 2000 betaalbare woningen per jaar
      • locatiegrootte voor te bouwen aantallen van 10 tot 6000 woningen
    • de 322 overige Gemeenten ( die niet tot de 30 grootste steden behoren ) kunnen per jaar een verzoek indienen voor hoeveel woningen ze in de komende 3 jaar ( per jaar ) willen gaan bouwen op de “kleine Vinexlocatie(s)”. Een commissie zal per jaar een toewijzing doen van het aantal te bouwen woningen per Gemeente per jaar ( zodat de 30.000 betaalbare woningen gebouwd zullen worden )
    • de verdeling van de bouwgrond op een Vinexlocatie ( groot en klein )
      • 70% van de bouwgrond voor de betaalbare woningen
      • 10% van de bouwgrond voor projectontwikkelaars voor de bouw van appartementen
      • 10% van de bouwgrond voor projectontwikkelaars voor rijtjeshuizen en geschakelde woningen of tweeondereenkapwoningen
      • 10% van de bouwgrond voor bouwkavels voor vrijstaande woningen
    • betaalbare woningen huur, tussen de € 400,- en € 700,- per maand
      • appartementen en eengezinswoningen
    • betaalbare woningen koop, tussen de € 170.000,- en € 220.000,-, met koopgarantregeling met een looptijd van 15 jaar
      • appartementen en eengezinswoningen
    • het zou heel goed kunnen dat, door hoge grondprijzen en grondstofprijzen voor het bouwen en de bouwkosten, het bouwen van een rijtjeshuis bijvoorbeeld € 260.000,- gaat kosten op het moment dat het huis gebouwd is, de prijs wordt toch € 220.000,-. Dus zit er dan op dat moment al € 40.000,- subsidie in het huis
    • de huizen voor de verkoop zullen verkocht worden met een”koopgarantregeling” waarbij een aflopend percentage van de winst bij verkoop moet worden afgedragen aan de staat, met een looptijd van 15 jaar ( daling van 7% per jaar )
    • betaalbare huurwoningen, extra per jaar, door de Woningbouwverenigingen te bouwen/ombouwen
      • 40.000 extra betaalbare huurwoningen per jaar bouwen ( rijtjeshuizen en appartementen voor gezinnen, alleenstaanden, senioren en studenten )
      • 20.000 extra betaalbare huurwoningen per jaar door ombouwen kantoorpanden ( voor gezinnen, alleenstaanden, senioren en studenten )
      • goede en duidelijke resultaatafspraken maken met de Woningbouwverenigingen
    • 6 tot 8 standaardtype-woningen ontwikkelen/ontwerpen voor starters, gezinnen, alleenstaanden, senioren en studenten
    • appartementencomplexen maximaal 5 hoog, dus 4 woonlagen en een schuin dak ( ook 4 standaardontwerpen ontwikkelen/ontwerpen )
    • de bouw van extra geschikte seniorenwoningen wordt ook duidelijk genoemd als aandachtspunt om zo doorstroming van senioren te stimuleren, zodat gezinswoningen ( veelal met een tuin ) daardoor weer beschikbaar komen ( bron: nos.nl 17 februari 2021 )
    • momenteel worden er circa 71.000 nieuwe woningen per jaar gebouwd ( bron: nos.nl 17 februari 2021 )
    • de Kostendelersnorm bij bijstandsuitkeringen afschaffen, overwegen/bestuderen ( zie artikel 22 juni 2021 “Maak bestaande huizen én nieuwbouw betaalbaar” van de Woonbond )
    • voor de bouw van 120.000 betaalbare woningen is een bedrag van circa 26,4 miljard euro nodig ( twee maal dit bedrag is nodig ) ( 120.000 x € 220.000,- = 26,4 miljard euro )
    • de demissionair Minister van Binnenlandse zaken, mevrouw Ollongren geeft aan: dat om 900.000 woningen te kunnen bouwen tot 2030 er tussen de 13 miljard en 17 miljard euro aan investeringen vanuit de Staat nodig is. Zonder deze miljardensubsidie vanuit de Staat kunnen er tot 2030 minder woningen worden gebouwd, namelijk 556.200 woningen ( opmerking: dit zijn zeer waarschijnlijk niet allemaal “betaalbare” woningen maar hierin zijn ook duurdere woningen meegerekend ) ( bron: rtlnieuws van datum 9 juni 2021 )
    • overweging: de Vinexlocaties uitbreiden met oppervlakte/grond voor de Woningbouwverenigingen om extra betaalbare huurwoningen te kunnen bouwen op de “grote”en de “kleine” Vinexlocaties of één of meer “kleine Vinexlocaties” in de Gemeente beschikbaar te stellen voor de Woningbouwverenigingen —> regie door het Ministerie van Woningbouw
    • voor de financiering van deze betaalbare woningen ( twee maal 26,4 Miljard euro ) is een speciaal financieel plan noodzakelijk
      • het kan
      • meerdere opties zijn mogelijk, een investeringsfonds of de staat geeft jaarlijks een bedrag als rendement, samenwerking tussen verschillende partijen
    • de grond
      • dit is cruciaal
      • wie koopt de grond ?
      • wie bezit de grond ?
      • wie heeft de taak om grond te kopen waarop we in de toekomst nieuwe betaalbare woningen gaan bouwen ? wie heeft nu de taak/opdracht of wie krijgt deze taak in de nabije toekomst ?
        • —-> dit is een POLITIEK vraagstuk
    • wie geeft de opdracht om de betaalbare woningen te bouwen ?
    • wat is de Rolverdeling en de Taakverdeling ?
      • —> dit is een POLITIEK vraagstuk
    • welke bevoegdheden horen bij deze taakverdeling ?
      • is er aanvullende wetgeving nodig ?
        • aanvullende wetgeving, speciaal voor deze Vinex-locaties om met een verkorting van het proces de dringend benodigde 120.000 betaalbare woningen per jaar te kunnen bouwen
    • een nieuw Ministerie voor Woningbouw instellen
  • Middenhuur
    • zijn huurwoningen met huurprijzen tussen de € 752,- en € 1000,- per maand
    • hoeveel van deze middenhuur-woningen zijn er nodig/moeten er per jaar gebouwd gaan worden ? 20.000 of meer ?
    • wie moeten deze huurhuizen gaan bouwen ? de projectontwikkelaars ?
    • wie neem de regie ? wie faciliteert ? ( zie ook “Wet maatregelen middenhuur” 13 december 2019 )
    • er is een enorm tekort aan huurhuizen in Nederland voor mensen die net te veel verdienen voor een sociale huurwoning maar te weinig om een huis te kunnen kopen
  • Woningen momenteel
    • momenteel worden er circa 71.000 nieuwe woningen per jaar gebouwd
      • nieuwe woningen zijn niet allemaal “betaalbare woningen” of wel ?! ( bron: nos.nl 17 februari 2021 )
    • Nederland telt nu 8 miljoen huizen ( bron nu.nl 5 augustus 2021 )
    • de afgelopen 16 jaar zijn er geen 100.000 nieuwe woningen per jaar gebouwd ( bron: nos.nl van 17 februari 2021 )
      • samenwerking tussen rijksoverheid / provincies / gemeenten / woningbouwcorporaties en projectontwikkelaars
      • de Woningbouwverenigingen hebben de taak van de overheid gekregen om goede woonruimte aan te bieden, betaalbare huurwoningen voor mensen met een laag inkomen ( sociale woningbouw )
  • Klimaat & Energietransitie
    • meer actie, beleid en visie is heel hard nodig
      • en meer en beter luisteren/raadplegen van deskundigen en belangenbehartigers zoals bijvoorbeeld Urgenda, Milieudefensie en Greenpeace
  • Klimaat Gelet op het recentelijk uitkomen van het alarmerende IPCC ( Intergovernmental Panel on Climate Change ) rapport over de snelle opwarming van de aarde als gevolg van het menselijk handelen op onze aarde, de rechterlijke uitspraak in de Urgenda zaak, het Klimaatakkoord, het Stikstofakkoord en de recente overstromingen en stortregens is dringend actie en daadkrachtig optreden nodig
    • om op korte termijn de uitstoot van broeikasgassen, met name CO2, zo spoedig mogelijk te verminderen zou 3 Miljard euro per jaar beschikbaar gesteld kunnen worden door de regering voor het nemen van Klimaatverbeterende maatregelen door de industrie ( bedrijven )
      • in het 1-ste jaar: de 20 meest vervuilende industrieën van Nederland, plannen voor het reduceren van CO2-uitstoot en andere broeikasgassen en andere klimaatverbeterende maatregelen laten indienen, waarbij na beoordeling en toekenning 1/3 van het investeringsbedrag uit de 3 Miljard euro betaald/gesubsidieerd wordt
      • in het 2-de jaar: de 20 meest vervuilende industrieën van plaats 20 tot 40 plannen voor reductie van CO2, reductie van andere broeikasgassen en klimaatverbeterende maatregelen laten indienen etc.
    • daarnaast per jaar 2 Miljard euro beschikbaar stellen voor alle andere bedrijven ( dus niet de “grote” bedrijven ). Zij kunnen ook plannen indienen voor het reduceren CO2-uitstoot en andere broeikasgassen en klimaatverbeterende maatregelen, waarbij na beoordeling en toekenning 1/3 van het investeringsbedrag uit de 2 Miljard euro betaald/gesubsidieerd wordt
    • een klimaatfonds voor boeren van 500 miljoen euro per jaar voor klimaatverbeteringen bij veehouders moet een bedrag beschikbaar komen voor investeringen, de helft van het investeringsbedrag wordt vergoed vanuit dit klimaatfonds-boeren
    • Klimaatnormen, stoffen en temperatuur, concentraties en gehaltes, waar wij “strenge” normen dienen vast te leggen voor heel het land, dus geen verschillen per Provincie meer
      • CO2 uitstoot, jaardoelstelling vastleggen
      • andere broeikasgassen, waaronder lachgas jaardoelstelling vastleggen
      • methaan
        • methaan is ook een broeikasgas, net zoals CO2
        • methaan is circa 30 maal schadelijker voor de opwarming van de aarde dan CO2
          • in de eerste 20 jaar is methaan circa 86 keer schadelijker
          • over 100 jaar gemeten is methaan 30 keer schadelijke dan CO2 ( bronnen: Factsheet methaanemissie in de gassector van juni 2018 en het artikel “Methaan is veel schadelijker dan CO2” van Nieuwe Oogst met datum 10 oktober 2017 spreekt over 25 maal schadelijker )
        • methaan wordt vooral uitgestoten op olievelden, gasvelden, door koeien/runderen en bij onze afvalsector
        • methaan wordt ook in de natuur uitgestoten, onder anderen in moerasbodems, zuurstofarme grond, op de zeebodem en bij bosbranden
        • de Landbouwuniversiteit Wageningen is bezig met de ontwikkeling van een toevoeging aan het voedsel voor koeien, om daarmee de uitstoot van methaan te verminderen
        • Europa en Amerika hebben een afspraak gemaakt om zich te gaan inzetten om de uitstoot van methaan te verminderen met tenminste 30% in 2030 ( bronnen: Wikipedia en artikel “Verenigde Staten en EU beloven uitstoot van methaan terug te dringen” van datum 18 september 2021 )
      • stikstof/ammoniak stikstofakkoord 9 december 2020
        • uitstoot door auto’s
        • uitstoot door veeteelt
        • uitstoot door bouw van gebouwen/woningen en aanleg van wegen
      • plastics in rivieren, oppervlaktewater, drinkwater, grondwater en in de zee
        • plastic en micro-plastics
      • PFAS ( PFAS= Poly- en perfluoralkylstoffen ) ook wel teflon genoemd
      • fijnstof
      • giftige stoffen
      • kankerverwekkende stoffen, in de lucht en in het drinkwater, het rivierwateren het oppervlaktewater
        • benzeen, uitstoot door asfaltfabrieken, bij Nijmegen, Bergen op Zoom, Den Bosch en Eindhoven ( bronnen: Trouw.nl van 26 mei 2021 en de Volkskrant van 4 september 2021 )
      • medicijnresten
      • ozon-afbrekende-gassen, PFK’s en HFK’s en SF6, gefluoreerde broeikasgassen
      • luchtkwaliteit
        • luchtvervuiling is veelal schadelijker dan we tot voor kort dachten
          • de WHO ( World Health Organisation ) wereldgezondheids-advies van datum 22 september 2021 ( nos.nl )
      • waterkwaliteit
        • drinkwater
        • grondwater
        • rivierwater, meetstations installeren dicht bij de grens/binnenkomst locatie
        • oppervlaktewater, geen slib/vervuild slib meer dumpen in oppervlaktewater
        • zeewater
      • opwarming van de aarde / zeespiegelstijging
      • verbranding van ons afval
      • extra klimaatheffingen voor industrie/vervuilende bedrijven, in te voeren over 5 jaar, onderzoeken
      • luchtvaart, kerosine: het ontwikkelen van een schonere/schone brandstof als vervanger voor kerosine is dringend nodig
    • Voor de bovenstaande stoffen moeten Milieunormen zijn of worden vastgesteld die “landelijk” zouden moeten gelden Het “bestaat niet” dat daarvoor per Provincie verschillende normen gelden, want deze normen houden verband met onze “gezondheid”/ de volksgezondheid !

In de Miljoenennota van september 2021 heeft het Kabinet 6,8 Miljard extra

uitgetrokken voor Klimaatmaatregelen in de begroting vanaf 2022

  • Energietransitie Veel meer Visie en Lange Termijnplanning is nodig, meer inbreng en raadplegen deskundigen, veel meer daadkracht is nodig en duidelijke standpunten over wel of geen Kernenergie ( traditioneel de uraniumcentrale ) in de toekomst en wel of geen Thoriumcentrale in de toekomst, waarbij wel of niet investeren in verdere ontwikkeling en onderzoek in een Thoriumcentrale, wellicht in Europeesch verband. Ontwikkeling en onderzoek naar Waterstof en Kernfusie. En één groot Windmolenpark op zee ( rekening houdend met ruimte voor de visserij, visgronden ). In ieder geval zijn duidelijke standpunten en een lange termijn-visie hard nodig denken wij.
    • energie-opwekking ( elektriciteit ) middels gascentrales, kolencentrale, biomassacentrale, kerncentrale, thoriumcentrale, zonne-energie, windenergie
    • waterstof, nog veel onderzoek nodig om toepassingen te ontwikkelen
      • industrie is hier ook mee bezig ( o.a. Shell )
      • gaat de overheid meer investeren/subsidies verstrekken voor onderzoek ?
    • kolencentrales, zijn omstreden vanwege CO2-uitstoot, roet en fijnstof
    • gascentrales, uitstoot van met name CO2 ( maar minder uitstoot dan een kolencentrale )
    • biomassacentrales, zijn omstreden vanwege houtkap voor hout als brandstof, en veroorzaken 20% meer uitstoot aan CO2, fijnstof en stikstof dan een kolencentrale ( bron : ad.nl 30-10-2019 )
    • kerncentrale, geen/weinig CO2 uitstoot operationeel, wel CO2 uitstoot door de bouw van de centrale, kernafval dat erg lang schadelijk blijft vormt een probleem ( zie onderaan dit blok )
    • thoriumcentrale, geen/weinig CO2 uitstoot operationeel, wel CO2 uitstoot door de bouw van de centrale maar er is nog heel veel geld voor ontwikkeling en onderzoek nodig en duurt nog tientallen jaren volgens de deskundigen ( waarschijnlijk pas in 2050 bouw van de eerste thoriumcentrale mogelijk ), kernafval blijft een probleem vormen ( zie onderaan dit blok )
    • windenergie: één groot Windmolenpark op zee, is dat een goed idee of niet ? en zo nee: waarom niet ? –> deskundigen raadplegen
    • zonne-energie –> meer doen of niet ? en zo ja waar ? meer op daken of zonne-weides ? –> deskundigen raadplegen
    • ontwikkeling afvangen van CO2
    • ontwikkeling biobrandstof uit cellulose of algen
      • voor toepassingen in vliegtuigen, vrachtwagens en schepen ( bron artikel “Technologie voor de toekomst” 24 juli 2020 )
    • kernfusie
      • weinig tot geen CO2 uitstoot
      • maar het proces is nog niet rendabel
        • hier is nog veel onderzoek en tijd …. 10-tallen jaren voor nodig ( onderzoek wordt onder anderen uitgevoerd aan de Technische Universiteit in Eindhoven TUE )
    • kernenergie
      • een uranium-centrale
        • we hebben momenteel één kerncentrale operationeel in Borssele
      • geen/weinig CO2 uitstoot
      • het proces ( heel kort ): het uranium moet verrijkt worden, van uranium-238 met een gehalte van 99% en met 0,7% uranium 235 etc. naar een uraniummengsel met ongeveer 4% uranium-235, de kernen van uranium-atomen worden met neutronen beschoten, bij splijting ( van het uranium-235 isotoop ) komen neutronen vrij die weer een nieuwe splijting veroorzaken –> kernreactie en levert energie op
      • het risico op een kernramp is aanwezig, meltdown ( drukvat )
      • de uranium voorraad is eindig
      • het risico op het maken van een kernbom uit materiaal van deze kerncentrale is aanwezig
      • kernafval is plutonium-239 en dat blijft nog circa 24.000 jaar radioactief
      • het afbreken van een kerncentrale kost veel geld en levert ook radioactief afval op
      • het kernafval wordt verpakt in roestvrij stalen vaten ( canisters )
      • kernafval Borssele bedraagt 73 kubieke meter per jaar
        • 1,5 kubieke meter hoog-radioactief afval
        • 1,5 kubieke meter “middelmatig” radioactief afval
        • 70 kubieke meter middel-laag radioactief afval ( bron: “éénvandaag” 24 september 2020 )
      • het kernafval wordt opgeslagen bij het COVRA te Nieuwdorp ( Vlissingen-Oost ) opslagplek voor 100 jaar opslag bovengronds ( COVRA = Centrale Organisatie Voor Radioactief Afval ) ( bronnen: Wikipedia en “Opslag radioactief afval – EPZ” )
    • thoriumcentrale
      • geen/weinig CO2 uitstoot
        • CO2 uitstoot bij de bouw van de thoriumcentrale
      • geen risico voor kernramp, geen meltdown, want heeft geen drukvat
      • gesmolten zout waarin de kernsplijting plaatsvind ( MSR reactor = Molten Sault Reactor )
      • het proces ( heel kort ): thorium wordt, door een invangen van een langzaam neutron, omgezet in thorium-233, dat vervalt in de loop van ongeveer een maand in protactinium-233 tot uranium-233. Het uranium-233 is splijtbaar of uranium-235 is ook splijtbaar en bij kernsplijting komt energie vrij die middels stoom en een turbine wordt omgezet in elektriciteit
      • de gammastraling in deze centrale is erg gevaarlijk voor mensen ( het personeel ), want kan ons DNA veranderen/beschadigen met als gevolg ernstige ziektes ( kanker ) ( bronnen: www.examenoverzicht.nl, nucleairforum.be ( plaatje over alfa, bèta en gammastraling ))
      • thorium is in de wereld voldoende aanwezig, vooral in India, de Verenigde Staten, Australië en Turkije
      • het kernafval is protactinium-231, wat nog 300 jaar radioactief blijft
      • het kernafval kan worden verpakt in roestvrij stalen vaten ( canisters )
      • kernafval, veel minder kernafval dan bij een uraniumcentrale, tot duizend maal minder kernafval
      • het risico op het maken van een kernbom uit materiaal van deze kerncentrale is klein
      • het afbreken van een thoriumcentrale kost waarschijnlijk ook veel geld en levert ook radioactief afval op
      • volgens de deskundigen duurt de ontwikkeling van een thoriumcentrale nog tientallen jaren ( waarschijnlijk tot circa 2050, mogelijk in 2035 een proefcentrale ) en zal nog miljarden euro’s aan onderzoek en ontwikkeling gaan kosten ( bronnen: Wikipedia, wisenederland.nl, eoswetenschap.eu, tudelft.nl, pzc.nl )
  • Energiebelasting, klimaatheffing en tarieven elektriciteit onderzoeken
  • Elektriciteitsnetwerk Ons elektriciteitsnetwerk is niet toekomstbestendig. Onder anderen met alle elektrische auto’s die in de toekomst elektrisch gaan rijden en de “schone opwekking” van elektriciteit en toelevering aan ons netwerk. Visie/plan/aanpak en investeringen zijn op korte termijn hard nodig, want de aanleg van een beter netwerk duurt al snel 8 tot 10 jaar
  • Zorg
    • het zorgpersoneel moet beter betaald worden, salarisverhoging van 3%
    • de werkdruk is te hoog
      • hoe gaan we dit oplossen ?
        • extra verpleegkundigen ? of meer helpenden bij de verpleegkundigen ? en/of administratieve ondersteuning ?
    • uitbreiding van de capaciteit van ic-bedden met 1000 bedden met de daarbij benodigde ic-verpleegkundigen
    • ic personeel moet mogelijk nog beter betaald worden, salarisverhoging van bijvoorbeeld 6% ( want momenteel gaan en zijn een aantal ic-verpleegkundigen al ander werk gaan doen ) moet linksom of rechtsom gerealiseerd worden, werving extra ic-personeel en met “spoed” , het duurt 2 jaar om opgeleid te worden van verpleegkundige tot ic-verpleegkundige. ic-personeel dat tijdelijk niet nodig is op de intensive-care is dan inzetbaar op andere afdelingen
    • het eigen risico bij de zorgvergoedingen van uw zorgverzekering verlagen naar € 75,- per jaar ( schatting van de kosten: dat kost circa 5 Miljard euro per jaar, helemaal afschaffen kost 6 Miljard euro per jaar, bron: De Algemene Beschouwingen van september 2021, demissionair Minister President, de heer Rutte )
  • Tata Steel
    • de gezondheid van de omwonenden is urgent
      • hier is actie op zeer korte termijn dringend nodig
    • omschakelen naar een “groene fabriek” en “groen staal” met als energiebron eerst aardgas en vervolgens waterstof gaat waarschijnlijk nog tot 2030 duren ( bron: rtlnieuws “Tata Steel kiest voor waterstof, kolen uitgefaseerd” van datum 15 september 2021 )
    • gezondheidsrisico’s van de omwonenden van Tata Steel zijn groot/significant, door giftige en/of kankerverwekkende stoffen, stoffen die schadelijk zijn voor de gezondheid
      • arsenicum
      • cadmium
      • lood
      • fijnstof
      • grafietregen ( bron: “Khalid en Sofie” van 9 september 2021, waarin ook de vergunningverlening van destijds ( 2007 ) ter sprake komt ))
    • subsidie overheid: voor gezondheidsmaatregelen tegen bovengenoemde uitstoot is op korte termijn en dringend nodig
      • Tata Steel dringend verzoeken om maatregelen te bedenken ter vermindering van de uitstoot van deze ( en andere ) schadelijke stoffen voor de omwonenden
        • met hulp van deskundigen en de GGD en/of Urgenda en/of Milieudefensie
      • voor investering om de uitstoot van deze schadelijke stoffen sterk te verminderen
        • vergoeden van de helft van het investeringsbedrag ( met maximum van 300 miljoen euro subsidie van de staat, bij een investeringsbedrag van Tata Steel van tenminste 600 miljoen euro )
    • diverse RIVM en GGD rapporten en onderzoeken naar de uitstoot door Tata Steel zijn in de afgelopen jaren uitgevoerd/opgesteld
      • welke acties hebben de Provincie en de Staat ondernomen om de omwonenden beter te beschermen tegen de gezondheidsrisico’s van de uitstoot ?
      • in onderstaand rapport wordt gesproken over het neergedaald stof in de omwonende Gemeenten waarin de volgende stoffen zijn aangetroffen:
        • PAK = polycyclische aromatische koolwaterstoffen
        • en metalen zoals: ijzer, mangaan, vanadium en chroom ( zie ook : “Depositieonderzoek IJmond 2020. Monstername, analyse en risicobeoordeling van PAK en metalen in neergedaald stof binnen- en buitenshuis in de IJmondregio op www.rivm.nl )
    • zie eventueel ook een TV-uitzending van ZEMBLA van 2008 over destijds “Corus” ( de rechtsvoorganger van het huidige Tata Steel ) “Het gif van Corus” van 8 mei 2008
      • de vergunning die in 2007 is afgegeven zou nogal ruim zijn geweest, zelfs ruimer dan was aangevraagd
      • na onderzoek bij kinderen die in de omgeving van Tata Steel wonen, is chroom in de haren van kinderen zijn aangetroffen
      • luchtvervuiling is veelal schadelijker dan we tot voor kort dachten
        • dit geeft de WHO aan ( World Health Organisation ) in een wereldgezondheids-advies van datum 22 september 2021 om de normen voor luchtvervuiling daarom aan te scherpen
  • De Sociaal Advocatuur
    • de tariefvergoedingen moeten verbeterd/verhoogd worden:
      • tarief I moet € 165,- per uur worden en geldt tot 1500 basispunten ( is momenteel € 124,- per uur )
      • tarief II moet € 153,- per uur worden en geldt voor > 1500 basispunten ( is momenteel € 110,62 per uur )
      • het tarief voor “specialisten” in de Sociaal Advocatuur moet € 180,- per uur worden
    • de gemaakte uren die in het huidige stelsel niet vergoed worden moeten “wel” vergoed gaan worden
    • het budget moet verhoogd worden naar 600 miljoen euro ( is nu 400 miljoen euro )
    • door de bezuinigingen in de afgelopen jaren zijn er al veel sociaal advocaten gestopt of dreigen te stoppen
    • circa 7.500 advocaten zijn, volledig of gedeeltelijk, werkzaam in dit stelsel
    • bezwaar maken tegen de Belastingdienst, hierbij dient gesubsidieerde rechtsbijstand en hulp door Sociaal Advocatuur wel mogelijk te zijn ( dit is een aanbeveling van de bestuursrechters in hun rapport van oktober 2021 over de Toeslagenaffaire )
    • in de Miljoenennota 2021 heeft het Kabinet 154 miljoen euro extra budget uitgetrokken voor de Sociaal Advocatuur

( bronnen: raad voor de Rechtsbijstand, de Nederlandse Orde van advocaten, rapport Commissie Van der Meer van 25 oktober 2017 )

  • Witwassen, de wwft
    • er wordt naar schatting per jaar circa 16 Miljard euro aan crimineel verkregen geld witgewassen
      • daarvan wordt circa 90% verdiend met de handel in drugs
    • de wwft is de Wet ter voorkoming van Witwassen en Financiering van Terrorisme
    • waar moeten we vooral op letten/controles uitvoeren om witwassen en financiering van terrorisme te bestrijden :
      • bij banken
      • bij notarissen, bij aankoop vastgoed
      • bij de autohandel
    • de bestrijding versterken door uitbreiding bij de FIOD en uitbreiding van het aantal financieel rechercheurs bij de Politie-eenheden ( bronnen: de Volkskrant van 5 november 2018 en het nos journaal van 28 september 2021 )

  • Flexwerken flexcontracten versus vaste contracten
    • een vast contract moet weer de norm worden
    • de verschillen tussen flexwerkers, zelfstandigen en werknemers moeten kleiner worden en werkgevers en werknemers moeten meer gaan investeren in opleidingen ( Commissie Borstlap )
    • nul-uren contracten afschaffen … minimaal 15 uur per week ? —> deskundigen raadplegen
      • deze werknemers, met een nul-ren contract zijn “rechteloos” uitspraak van de SER voorzitter, mevrouw Hamer op datum 28 september 2021 in Nieuwsuur
    • de SER geeft advies aan het Kabinet middels hun rapport met datum 3 juni 2021 ( SER = de Sociaal Economische Raad )
    • zie ook het adviesrapport van de Commissie Borstlap van 23 januari 2020
    • MKB Nederland en het FNV vragen om meer regels/wetgeving met betrekking tot flexcontracten ( september 2021 )
  • De Bijstandsuitkeringen De Bijstandsuitkeringen moeten verhoogd worden, met bruto € 80,- per maand voor alleenstaanden. Voor gehuwden en samenwonenden met een bijstandsuitkering , verhoging van de bijstandsuitkering met € 65,- per maand
    • kosten circa 320 miljoen euro per jaar ( 60 netto ( 80 bruto ) x 12 x 431.000 )) aantal bijstandsgerechtigden in juni 2021 is 431.000 ( bron: CBS ))
  • De AOW verhogen De AOW ( Algemene Ouderdoms Wet ) uitkeringen moeten verhoogd worden, met € 80,- bruto per maand voor alleenstaanden en met € 65,- bruto per maand per persoon voor gehuwden ( pensioenen zijn vaak al jaren niet verhoogd geworden )
    • Kosten circa 2,5 Miljard euro per jaar ( 3,4 miljoen AOW-gerechtigden x € 720,- ( netto ) per jaar ) ( in 2018 waren er 3,2 miljoen AOW gerechtigden )
  • Studiefinanciering De basisbeurs van de Studiefinanciering moet verhoogd worden, voor uitwonende studenten moet dat € 800,- per maand worden en voor thuiswonende studenten moet dat € 350,- per maand worden
  • De Kinderopvang De Kinderopvang moet goedkoop worden, € 75,- per kind per maand. Voor ouders met een laag inkomen en alleenstaande ouders die gaan werken moet het gratis worden
  • Spaargeld/Vermogen
    • het vrijgestelde bedrag verhogen naar € 120.000,- per persoon
    • voor de belastingheffing boven de vrijstelling zijn twee keuzes mogelijk, namelijk 25% van de werkelijke rente/rendement of 1% van het spaargeld/vermogen boven de vrijstelling
  • MKB, Start-ups en Innovatieve bedrijven Zij moeten extra aandacht en een fonds ter beschikking krijgen ter ondersteuning van voornamelijk innovatie
    • een Miljard euro per jaar voor innovatieve investeringen en Start-ups
      • waarbij 1/3 van het te investeren bedrag als bijdrage kan worden gedaan ( 800 miljoen per jaar )
      • of als extra steun middels een “bankgarantie” bij een kredietverstrekking ( 200 miljoen per jaar )
  • Gemeenten
    • geen verschillen meer per Gemeente
      • door verschillen in, of een Gemeente “rijk is” of “weinig geld” heeft mag geen rol spelen voor wat de burger krijgt aan service of hulp van de Gemeente
    • dit betreft de WMO ( Wet Medische Ondersteuning ), de Participatiewet, de Bijstand en “aanvullende” Bijstand, Jongerenzorg, Schuldhulpverlening etc. etc.
    • dit betreft ook de OZB ( OZB is de Onroerende Zaak Belasting ) /WOZ belastingen ( de Wet Onroerende Zaak belasting ) geen verschillen meer tussen Gemeenten
    • hier moeten landelijke normen voor komen, voor de hulp en service van de Gemeente die de burger mag verwachten
      • Minimum-Normen die in ieder geval gehaald/gegeven moeten worden
    • de landelijke overheid, het Ministerie van Binnenlandse Zaken moet meerdere keren per jaar monitoren, bijvoorbeeld per kwartaal, hoe het gaat met “arme” Gemeenten en “rijke” Gemeenten en hun helpen en ondersteunen, kijken of ze wel efficiënt werken en/of elkaar kunnen helpen en waar nodig bijspringen
      • dus ieder jaar een reserve-potje ( reserveringsbedrag ) voor extra ondersteuning Gemeenten
  • Jongerenzorg ( GGZ voor jongeren )
    • moet de taak hiervoor wel bij de Gemeenten blijven ? of weer terug naar landelijke aansturing en landelijke geldverstrekking/begroting ( zoals het voorheen was en momenteel ook voor volwassenen is geregeld ) —> deskundigen raadplegen ( de overheid heeft hier veel op bezuinigd op het moment dat de Jongerenzorg van de landelijke aansturing aan de Gemeenten werd overgedragen )
    • als een jongere met Jongerenzorg 18 jaar wordt dan moet deze helemaal overstappen naar de volwassene GGZ met nieuwe behandelaars etc. ( verhaal opnieuw doen, opnieuw vertrouwen opbouwen en de historie is dan minder goed bekend )
    • de Gemeenten konden deze zorg de afgelopen jaren vaak onvoldoende leveren/betalen vorig jaar 2020 hadden de Gemeenten hier een tekort van 1,9 Miljard euro ( wat ze zelf hebben bijbetaald of niet konden bijbetalen ) hierdoor zijn grote wachttijden ontstaan voor hulpbehoevende jongeren
  • Hypotheek voor starters De Hypotheeknorm ( de maximale hypotheekverstrekking ) voor starters verruimen, de maximale hypotheek verhogen naar 105% van de marktwaarde, waarbij 10% van de hypotheeksom in de eerste 10 jaar moet worden afgelost ( lineair of annuïtair )
  • Voor de Boeren Voor boeren een nette vrijwillige uitkoop/verhuisregeling, stikstof ( ammoniak ), methaan, vleesprijs, melkprijs, klimaat en dierenwelzijn
    • de veehouderij/veeteelt moet gaan inkrimpen, maar dit moet in goed overleg met de boeren worden uitgevoerd
      • de boeren kunnen er niets of heel weinig aan doen dat het zo gelopen is ( mening )
      • het stikstofprobleem ( ammoniak ) en methaan
      • het gaat hier vooral om koeien ( runderen ), varkens en pluimvee
    • een duidelijk toekomstperspectief bieden aan de boeren, met kaders en normen voor de lange termijn ( 5 tot 10 jaar )
    • de vleesprijs verhogen met 20 eurocent per kilo voor de boeren, te besteden voor klimaatverbetering en voor verbetering van het dierenwelzijn
    • de melkprijs verhogen ( nog te onderzoeken met hoeveel ) voor klimaatverbetering en verbetering van dierenwelzijn, voor de boeren —> deskundigen raadplegen over hoeveel de verhoging van de melkprijs moet worden
    • de boeren-inkomens staan onder druk door scherpe marktprijswerking
    • een subsidie invoeren om een boerenbedrijf met minder dieren te stimuleren
    • voor klimaatverbeteringen bij veehouders moet een bedrag beschikbaar komen ( 500 miljoen euro per jaar ) voor investeringen, de helft van het investeringsbedrag wordt vergoed vanuit dit klimaatfonds-boeren
    • de vrijwillige uitkoop/verhuisregeling voor boeren: voor boeren die dicht bij een Natura 2000 gebied boeren wordt een vergoeding die 15% hoger is aangeboden dan voor overige uitkoop/verhuizing geldt, met een afbouw in de tijd ( in 24 maanden afbouwen naar 100%)
    • de standaardvergoeding is nu 130% van de waarde van het boerenbedrijf
    • fonds voor vrijwillige uitkoop of verhuizen van boerenbedrijven circa 970 miljoen euro in het eerste jaar en daarna 700 miljoen per jaar, de komende jaren ( het Kabinet maakt nu vanaf 2022 een bedrag van 970 miljoen euro beschikbaar )
    • stikstofaanpak van het Kabinet: “Landelijke beëindigingsregeling veehouderij voorjaar 2022 open” 31-08-2021 Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • methaan, bij het houden van koeien —> meer onderzoek en ontwikkeling afvangen methaan, subsidie door de overheid
  • Kamerleden stemmen zonder last Kamerleden stemmen zonder last, Grondwet hoofdstuk III artikel 67 dient te worden aangescherpt of niet voor verschillende interpretatie opgevat kunnen worden
    • zonder “last” is zonder belasting door anderen, een persoonlijke onafhankelijke afweging moeten kunnen maken. Ieder Kamerlid is vrij om te stemmen zoals hij/zij wil. Juridisch is binding aan bijvoorbeeld een regeerakkoord niet mogelijk ( voorheen was het zonder “last of ruggespraak” )
    • dus GEEN fractiediscipline, dus GEEN dwingend stemadvies vanuit de fractie/de partij
    • en dus ook hoofdelijk stemmen
    • dit geldt voor de Eerste Kamer en voor de Tweede Kamer
    • waarom is dit belangrijk ?
      • omdat de burgers dan kunnen zien dat een volksvertegenwoordiger naar eer en geweten de afweging maakt om voor of tegen een wetsvoorstel of motie te stemmen, het Landsbelang gaat daarmee boven het Partijbelang
  • Het vertrouwen van de burger in de Politiek Het vertrouwen van de burger in de Politiek moet verbeteren, daarvoor is veel inspanning nodig van onze Overheid, het Kabinet en de Tweede Kamer, zoals bijvoorbeeld:
    • de Politiek moet meer “open” en “eerlijk” worden
    • misstanden en fouten moeten “snel” erkend worden en ruimhartig en voortvarend hersteld worden
    • de Nationale Ombudsman moet veel meer zeggenschap krijgen en invloed kunnen uitoefenen, hiervoor moet wetgeving gemaakt worden waarbij het Kabinet gedwongen zal worden om schriftelijk en uitvoerig te reageren op aanbevelingen of signaleringen die de Nationaal Ombudsman doet, met daarbij welke conclusies/aanbevelingen het Kabinet overneemt/onderschrijft en welke acties het Kabinet gaat nemen en binnen welke termijn ( dit zou evengoed kunnen gelden voor rapporten en signaleringen van de Raad van State, van de Rekenkamer en de SER bijvoorbeeld )
    • het Kabinet zou veel meer en vaker deskundigen moeten raadplegen en zo ook de Tweede Kamer. De Tweede Kamer zou vaker uitleg kunnen vragen, en korte presentaties laten geven, van en door deskundigen en ook van belangenverenigingen zoals bijvoorbeeld Urgenda, Milieudefensie, de slachtoffers van de Toeslagenaffaire, de omwonenden van Tata Steel en de Groningers in het aardbevingsgebied door de aardgaswinning
    • de “burger” moet ook meer kans krijgen om gehoord te worden, misschien via de Nationale Ombudsman. De “sociaal advocatuur” moet op orde zijn en toereikend om een minder kapitaalkrachtige burger bij te kunnen staan ( op de “sociaal advocatuur” is de afgelopen jaren alleen maar bezuinigd en de tarieven zijn te laag )
    • de sociaal advocatuur moet betere tarieven, een hogere tariefvergoeding krijgen en het budget moet verhoogd worden ( zie elders voor meer info )
    • Kamerleden die hun taak als controlerende macht van de regering heel serieus nemen en kritische vragen stellen dienen door het Kabinet niet weggezet te worden of gekwalificeerd te worden als “activistische Kamerleden” of “Kamerleden die we gaan proberen te sensibiliseren”
    • Kamerleden stemmen zonder last, de Grondwet hoofdstuk III artikel 67 dient te worden aangescherpt of niet voor verschillende interpretatie opgevat kunnen worden
      • zonder “last” is zonder belasting door anderen een onafhankelijke afweging moeten kunnen maken ( voorheen was het zonder “last of ruggespraak” )
      • dus GEEN fractiediscipline, dus GEEN dwingend stemadvies vanuit de partij
      • en dus ook hoofdelijk stemmen
    • onderzoeken naar eventuele misstanden binnen de overheid of ministeries of semi-overheid moeten door een onafhankelijke derde partij worden uitgevoerd
      • misschien moet hiervoor een vaste externe en onafhankelijke commissie voor worden benoemd met diverse expertisen daarin vertegenwoordigd
  • De afstand tussen de burger en de Politiek dient kleiner te worden
    • door inspanningen van het Kabinet en de Tweede Kamer ( zie hierboven “Het vertrouwen van de burger in de Politiek moet verbeteren” )
    • door een extra aanspreekmogelijkheid voor Politieke/maatschappelijke kwesties bij de Nationaal Ombudsman die dit met het Kabinet kan/gaat bespreken ( met een wettelijk kader )
    • door een extra aanspreekmogelijkheid bij het Ministerie van Algemene zaken, bij de Minister President
    • door een spreekuur/spreekmogelijkheden te creëren bij de Tweede Kamer met Kamerleden en bij de Minister President
    • door de Sociaal advocatuur en de Rechtswinkel voldoende middelen te geven om burgers juridisch bij te staan
  • Onderwijs
    • het lerarentekort, omscholing/zij-instromers, opleidingstrajecten van 1 en 2 jaar ontwikkelen voor zij-instromers
    • salarisverhoging docenten en leraren van 3%
    • basisbeurs verhogen
      • voor uitwonende studenten moet dat € 800,- per maand worden en voor thuiswonende studenten moet dat € 350,- per maand worden
    • op scholen, vanaf het basisonderwijs een les aanbieden: financiën/budget
    • op middelbare scholen een les aanbieden: financiën/budget/verzekeringen/lenen/hypotheek/pensioen
  • Visie / Meerjarenplannen
    • er moeten voor meerdere onderwerpen 10 jaar en 20 jaar Meerjarenplannen gemaakt worden
    • deze plannen kunnen alleen gewijzigd/aangepast of aangevuld worden met 2/3-de meerderheid in de Tweede Kamer, middels hoofdelijke stemming, zonder last, zonder fractiediscipline ( ofwel zonder dwingend stemadvies )
    • onderwerpen voor deze meerjarenplannen :
      • Klimaat
      • Energietransitie
      • Kernenergie ( traditioneel en thoriumcentrale en mogelijk nieuwe ontwikkelingen )
      • Sociaal, maatschappij, werk en inkomen
      • Innovatie, kennisontwikkeling
      • Onderwijs, visie op ontwikkelingen, lerarentekort
      • Defensie, visie op de toekomst
      • Zorg, vergrijzing, visie op ontwikkelingen, zorgstelsel, marktwerking
  • Nabestaanden en slachtoffers van zware misdrijven Nabestaanden en slachtoffers van zware misdrijven moeten meer ondersteuning krijgen, aanspreekpunt/coördinator ( circa 10 werknemers ) landelijk. Schatting budget 2 miljoen euro per jaar. —> idee/oplossing voor de Minister van Justitie en Veiligheid beschikbaar
  • Woningbouwverenigingen
    • moet effectiever, meer sociale huurwoningen bouwen en goede kwaliteit van bestaande huurwoningen
      • goede/stevige resultaatafspraken maken met het Kabinet
    • er zijn momenteel circa 300 Woningbouwcorporaties, hiervan zijn er circa 266 lid van de brancheorganisatie Aedes
    • hebben de opdracht, vanuit de overheid, om voldoende betaalbare huurwoningen aan te bieden voor mensen met een laag inkomen ( sociale woningbouw )
      • het bouwen, verhuren en onderhouden van deze sociale huurwoningen
    • moeten meer betaalbare huurwoningen bouwen
      • moeten daar waarschijnlijk meer mogelijkheden voor krijgen
      • aankopen bouwgrond moet waarschijnlijk gemakkelijker worden
    • de Woningbouwcorporaties bezitten op dit moment circa 2,4 miljoen sociale huurwoningen
    • de gemiddelde huursom in 2021 bedraagt € 570,- per maand
    • de Woningbouwcorporaties hebben in 2020 ongeveer 15.000 nieuwe huurwoningen gebouwd en in 2019 13.283 nieuwe huurwoningen ( terwijl hun doelstelling was om 34.000 nieuwe huurwoningen per jaar te bouwen ( dat was de ambitie uit de Aedes agenda ))
    • in 2020 hebben de Woningbouwverenigingen 15.000 huurwoningen verkocht en 6.800 huurwoningen gesloopt en 15.000 nieuwe huurwoningen gebouwd
      • dus per saldo een afname van 6.800 huurwoningen
    • de verkoop van huurwoningen die ze bezitten, moet onderzocht worden. Is dit wenselijk ?
    • wachttijden van bijvoorbeeld 7 jaar in een kwart van de Gemeenten is onacceptabel ( bron: nos.nl 24 april 2021 )
    • het eigen vermogen van de Woningbouwverenigingen :
      • bedraagt circa 320 Miljard euro
        • 380 Miljard euro zou de waarde van de huurwoningen zijn en aan schulden 60 Miljard euro ( bron: artikel woningcorporaties businessinsider.nl “Hoe werden woningcorporaties zo rijk?” )
    • hoeveel spaargeld/vermogen in kas bij de Woningbouwverenigingen ?
      • voor het bouwen van nieuwe huurwoningen ?
      • voor onderhoud en verduurzamen bestaande huurwoningen
    • verhuurdersheffing te betalen aan de Staat bedraagt circa 1,7 Miljard euro per jaar
      • het bedrag dat de Woningbouwcorporaties in 2020 betaalden aan de staat was 1,9 Miljard euro ( bron: de Algemene Beschouwingen in de Tweede Kamer over de Miljoenennota, september 2021 )
    • het fuseren van Woningbouwverenigingen per Gemeente aanmoedigen
      • vanwege effectiviteit om nieuwe betaalbare huurwoningen in samenwerking te bouwen met de Gemeente
    • er werken circa 25.000 werknemers bij de Woningbouwverenigingen
    • de maximale huurprijs voor sociale huurwoningen bedraagt € 752,33 per maand en ten minste 90% van de vrijkomende sociale huurwoningen moeten worden toegewezen aan huishoudens met een inkomen tot € 40.024,-. Daarnaast mogen ze 10% van de vrijkomende sociale huurwoningen toewijzen aan huishoudens met een inkomen tussen de € 40.024, en de € 44.655,- ( prijspeil 2021 )
    • Vinexlocaties voor extra huurwoningen per Gemeente voor bouw betaalbare huurwoningen ( rijtjeswoningen en appartementen ) door samenwerking/coöperatie van de Woningbouwverenigingen in die desbetreffende Gemeente ? bronnen: Wikipedia, Jaarverslag 2020 Aedes, artikel woningcorporaties businessinsider.nl, woningmarktbeleid.nl
  • Rechtvaardigheid strijders voor Rechtvaardigheid en dus tegen onrecht verdienen meer steun te krijgen van iedereen, ze zijn vaak moedig doordat ze onrecht onder de aandacht brengen
  • Stelling: de Minister President moet meer verdienen dan een Minister namelijk bijvoorbeeld bruto € 3.000,- per maand meer. Dit vanwege de hoogste verantwoordelijkheid in het land/de regering. De Minister President verdiend op dit moment een salaris dat gelijk is aan dat van een Minister, namelijk € 170.910,- ( in 2020 )
  • Tolerantie, verdraagzaamheid, respect voor elkaar Tolerantie, verdraagzaamheid, respect voor elkaar, elkaar “genoeg” ruimte geven, met al onze verschillen en overeenkomsten. Dit moet verbeteren. Vooral op de gebieden van: geslacht, seksuele geaardheid, religie en levensbeschouwing, ras/afkomst/huidskleur en ten aanzien van andere mensen die een andere mening hebben dan Uw/jouw mening

  • Drie nieuwe Ministeries starten: Klimaat & Energietransitie, Woningbouw en Gelijke Kansen & Armoedebestrijding

Bovenstaande doelstellingen vragen veelal om extra geld/verhoging van de begroting. Wij verwachten hiervoor voldoende dekking/financiering te kunnen realiseren, zonder extra te hoeven lenen/dat er geen verhoging van de staatsschuld nodig is ( de financiering van de betaalbare woningen apart/speciaal te regelen/overleggen )

Opmerking Kernenergie: wij zijn in principe tegen kernenergie, vanwege het kernafval waar geen afdoende ( duurzame ) oplossing voor is, maar wij vinden wel dat we de informatie/feiten hierover moeten kennen