Asiel en Migratie

. . . . . . . . versie 003 op 30-10-2023 ( versie 001 op 05-07-2023 )

Hierbij ter overweging aan de Politici.

.

“ieder mens ten allen tijden als mens blijven zien”

( toegevoegd op 09-07-2023 )

.

Zorgen voor een betere en meer humane aanpak van het asielvraagstuk en de opvang van deze mensen !

.

En dat met visie en een langetermijnaanpak voor de komende 10 a 20 jaar !

.

We moeten ook realistisch zijn ……….. dat we met het draagvlak en de draagkracht van onze Samenleving helaas niet iedereen in deze wereld een fijne plek om te leven kunnen bieden …………

( toegevoegd op 09-07-2032 )

.

.

De aanpak samengevat:

  • – meer REGIE vanuit de landelijke overheid met richtlijnen en voorschriften voor de Gemeenten

  • – alle 342 Gemeenten doen verplicht mee
    • dit lijkt ons eerlijk en solidair naar elkaar

  • – iedere Gemeente gaat 147 statushouders ( asielzoekers ) opvangen, in 4 woonunits en een aparte locatie voor 14 woningen voor gezinnen
    • het aantal statushouders ( asielzoekers ) dat wij per jaar willen opvangen is uiteraard een keuze die de Politiek maakt, dus bovenstaand is een voorbeeld
    • we gaan de opvanglocaties de komende 10 jaar niet sluiten, indien de toestroom lager is ( zoals in het verleden wel gedaan is )
    • we kunnen op de opvanglocatie met de woonunits, per woonunit, deze tijdelijk sluiten indien de toestroom minder is

  • – we gaan, tegen onze ( veelal ) open en gastvrije houding in, voor de komende 10 jaar toch een maximum aantal asielzoekers/statushouders vaststellen, omdat we anders waarschijnlijk ons draagvlak teveel op de proef stellen ( gelet op het enorme gebrek aan betaalbare woningen, de druk op de zorg en het onderwijs en op onze samenleving )

  • – we gaan stevig inzetten op strikte richtlijnen in alle EU landen, alle landen zijn verplicht om een eerlijk deel van statushouders ( asielzoekers ) op te vangen. EU landen die niet willen meewerken, kunnen sancties verwachten, zoals bijvoorbeeld het stopzetten/bevriezen van subsidies
    • op dit moment gaat het nog om asielzoekers, in de toekomst ( als dit plan gerealiseerd kan worden ), dan gaat het om statushouders die per EU land zullen worden opgevangen

  • – er zullen geen asielzoekers meer door Europa reizen, want er komen drie aanmeldcentra aan de buitengrenzen van de EU
    • vluchtelingen kunnen geen asiel meer aanvragen in een land waar ze naar toe onderweg zijn, want daar is geen aanmeldcentrum
    • alle aanmeldcentra in de EU landen worden opgeheven, behalve de drie aanmeldcentra aan de EU buitengrenzen
    • de buitengrenzen van de EU moeten dus, voor een bepaalde tijd, goed gecontroleerd worden
    • we moeten dus ook de stroom vluchtelingen die graag, via de EU, naar het Verenigd Koninkrijk willen gaan, indammen
      • een mogelijke route via Spanje en Frankrijk

  • – de Middellandse zee wordt hermetisch afgesloten, door Marine schepen in samenwerking met de inzet en schepen van Frontex en schepen van de kustwacht van de diverse landen
    • met daarbij 3 a 4 opvangboten voor circa 800 asielzoekers per boot
    • deze bootvluchtelingen worden naar een ( het ) aanmeldcentrum in Noord-Afrika gebracht
      • dit aanmeldcentrum behandelt de asielaanvraag en voert het gehele beoordelingsproces uit
      • dit wordt dus uitgevoerd door EU ambtenaren ( zoals de IND bij ons is )
      • misschien tijdelijk in het zuiden van Italië met daar een aanmeldcentrum / met registratie en het gehele asielaanvraag-beoordelingsproces

  • – Frontex moet meer bevoegdheden krijgen om op de Middellandse zee te handelen, onder aansturing van de EU

  • – het door een land lopen of reizen, zoals bijvoorbeeld door Italië te lopen ( of reizen ) naar een ander land in Europa moet volledig worden afgestopt. Daarvoor zal de noordgrens van Italië tijdelijk een bewaakte grensovergang moeten worden

  • – er komen drie aanmeldcentra aan de EU buitengrenzen, twee aanmeldcentra aan de grenzen in Oost-Europa en één aanmeldcentrum in Noord-Afrika

  • – deze drie aanmeldcentra voeren de gehele behandeling van het beoordelingsproces uit voor wel of geen toelating tot Europa, dus de gehele asielprocedure
    • als de asielzoeker ( vluchteling ) het beoordelingsproces heeft doorlopen en de aanvraag wordt goedgekeurd dan wordt hij/zij een “statushouder”

  • – de aanmeldcentra bepalen ook naar welk land de statushouder zal gaan

  • – de asielzoeker ( statushouder ) kan dus niet meer zelf kiezen naar welk land in de EU hij/zij zou willen gaan ( ter overweging: misschien wel een voorkeur mogen/kunnen uitspreken en letten op zwaarwegende redenen )

  • – de mensen op de boten met vluchtelingen op de Middellandse zee worden overgezet op een boot van de EU en worden naar het aanmeldcentrum in Noord-Afrika gebracht

  • – vluchtelingen die voet aan wal zetten op een EU land of een land binnen komen, worden naar één van de drie aanmeldcentra gebracht ( het Dublin akkoord indien nodig hierop toetsen of herzien ) ( hiermee wordt het verdienmodel voor mensensmokkelaars ontkracht is het idee, dat is de bedoeling )

  • Aandachtspunt: vele deskundigen/experts voorspellen dat wij in de komende 10 tallen jaren ( decennia ) een veel grotere toestroom van vluchtelingen naar Europa kunnen verwachten, door Klimaatveranderingen, het daardoor nog vaker mislukken van oogsten, door overstromingen het verliezen van de woonplek etc. Dit zou voor ons een extra reden ( motivatie ) moeten zijn om in de Europese Unie nu/op zeer korte termijn goede/stevige afspraken te maken ( toegevoegd op 09-07-2023 )

  • – zodra het plan in de EU zou kunnen worden gerealiseerd komen er dus geen asielzoekers meer naar een land en melden zich daar aan, maar komen er vluchtelingen die het beoordelingsproces kunnen doorlopen aan in één van de drie aanmeldcentra. Wanneer zij de beoordelingsprocedure met een goedkeuring hebben doorlopen dan worden zij daardoor dus statushouders en zullen zij vervolgens worden toegewezen aan een bepaald EU land. Deze verdeling/toewijzing wordt ook uitgevoerd door het EU-aanmeldcentrum.

———————————————————————————————————————————————

.

.

.

.

.

.

De verdere uitwerking

  • – Een maximaal aantal asielopvangplaatsen vaststellen voor de komende 10 jaar en dit duidelijk kenbaar maken aan de Europese Unie
  • – Hoeveel asielzoekers/statushouders per jaar ? Is een Politieke keuze. 60.000 of of 50.000 of 40.000 of anders ?
    • wij zijn in onze onderstaande uitwerking uitgegaan van 40.000 mensen ( vluchtelingen )

  • – Advies: om het bovenstaande aantal wel zo hoog te kiezen, zodat dit wel wat hoger ligt dan wat Europees redelijk zou zijn voor Nederland, zodat wij een goede uitgangspositie hebben om andere EU landen aan te spreken om iets vergelijkbaars te doen als ons

  • – Wij kiezen voor dit moment voor het opvangen van maximaal 40.000 vluchtelingen voor de komende 10 jaar om zo op een nette en beschaafde manier ons steentje hierin bij te dragen. Vanwege het goed kijken naar voldoende draagvlak en draagkracht in onze samenleving en gelet op het enorme en schrijnende tekort aan betaalbare woningen moeten we ook terughoudend zijn in het aantal asielzoekers dat wij op dit moment op een goede manier kunnen opvangen, ook gelet op de extra druk die dit legt op onze zorgsector en het onderwijs.
    • we zetten nu toch in op een maximaal aantal vluchtelingen om daarmee beter te weten waar we aan toe zijn en hopelijk daarmee het draagvlak te kunnen verbeteren
    • het draagvlak zal hopelijk ook verbeteren doordat alle Gemeenten meedoen, hun steentje bijdragen en daardoor de aantallen vluchtelingen per Gemeente lager uitvalt en wellicht toch ook meevalt

  • – Zorgen voor GEEN aanzuigende werking, door:
    • een maximaal aantal asielzoekers toe te laten voor de komende 10 jaar
    • een eerlijke verdeling over alle Europese landen
    • de asielzoeker kan niet zelf bepalen naar welk EU land hij/zij gaat
    • asielzoekers kunnen niet door Europa lopen of reizen om naar een land te gaan om daar asiel aan te vragen, want er zijn geen aanmeldcentra meer in een land, er zijn alleen drie aanmeldcentra aan de EU buitengrenzen

  • – Asielzoekers ( in de toekomst alleen statushouders ) verblijven maximaal één jaar op de opvanglocatie

  • – Kinderen en gezinnen met kinderen mogen niet verhuisd worden naar een andere Gemeente. Of met een hele goede reden, in overleg met de arts van de IND of het AZC en in overleg met het gezin en er moet een duidelijke verbetering voor hen zijn.

  • – Per Gemeente 4 opvang woonunits plus een aparte locatie voor 14 woningen voor gezinnen met kinderen ( standaard woning van circa 100 m2 met 3 slaapkamers ), dus voor circa 14 x 4 = 56 personen
    • de Gemeente kan ervoor kiezen om de 4 woonunits samen op één locatie te zetten of op 2 of 3 of 4 locaties
    • per woonunit 16 personen ( 4 woonunits )
    • per Gemeente 120 personen ( = 4 x 16 + 56 )
    • op iedere locatie waar een woonunit wordt gebouwd dient een apart slaapgebouw te worden gebouwd en een apart dagverblijf
    • op een aparte locatie worden de 14 standaard-woningen voor de gezinnen met kinderen gebouwd, eventueel met een extra dagverblijf

  • – De doorstroom van asielzoekers door een EU land naar een ander EU land moet per direct onmogelijk gemaakt worden, dit houdt in dat er bijvoorbeeld aan de Italiaanse noord-grens grensbewaking moet worden ingezet

  • – Vooral de routes naar en door Italië en Griekenland volledig afsluiten
    • en mogelijk ook de routes door Spanje en Frankrijk

  • – Let ook op goede voorzorgsmaatregelen voor de route naar de Canarische eilanden, met name naar Cran Canaria, Lanzarote en Fuerteventura
    • vooral zodra de Middellandse zee hermetisch wordt afgesloten

  • – 3 a 4 schepen beschikbaar op de Middellandse zee ( vol continu ) met een capaciteit voor circa 800 personen per boot om asielzoekers die zich in de Middellandse zee op een boot bevinden over te brengen op deze boot ( boten ). Deze vluchtelingen worden vervolgens naar het aanmeldcentrum in Noord-Afrika gebracht.
    • als we dit x-maanden consequent uitvoeren dan zal dit niet meer voorkomen/gebeuren

  • – Op de drie EU-aanmeldcentra: een eerste, zeer snelle, selectie uitvoeren over of de aanmelding een asielaanvraag betreft of een economische vluchteling of een veilige lander. Met daarop aansluitend een stringente terugstuurprocedure en een zeer snelle afwikkeling daarvan

  • – Voor het draagvlak voor een humaan asielbeleid is het van enorm groot belang ( essentieel ) dat we de komende jaren echt “veel” betaalbare woningen gaan bouwen, zodat iedereen, ook onze jongeren, starters, ouderen, alleenstaanden en iedereen die het ook zo hard nodig heeft, die ook allemaal een fijne woonplek verdienen, deze kunnen krijgen ( huren of kopen ).
    • daarom heel hard gaan inzetten op 120.000 extra woningen per jaar
      • waarvan 80.000 betaalbare woningen ( 2/3 betaalbare woningen )
        • waarvan 44.000 betaalbare koopwoningen
        • en 36.000 sociale huurwoningen ( 30% van 120.000 )

  • – Nog ter overweging: reservecapaciteit voor 10.000 personen ( vluchtelingen )
    • 20 locaties voor 500 personen per locatie
    • de inzet van deze reservecapaciteit is alleen mogelijk met instemming van 2/3 meerderheid van de Tweede Kamer

  • Migratie / gewenste Immigratie vanwege arbeidstekorten
    • om grote tekorten op onze arbeidsmarkt in te vullen, zelf ( als overheid ) arbeiders gaan werven in specifieke landen
    • voor een periode van 4 of 6 jaar, met eventueel ( met voorwaarden/ een bepaalde motivatie ) een verlenging naar zelfs 10 jaar
    • voor branches zoals:
      • de zorg
      • de bouw
      • de horeca
      • het werken in de kassen
      • bepaalde productie
      • technische medewerkers
      • en andere branches ?
    • actief gaan werven in specifieke landen
    • en eventueel aanzoeken bij de drie EU-aanmeldcentra

  • – Gezinnen met kinderen zitten nu soms jarenlang in een asielzoekerscentrum, samen in grote ruimtes met andere vluchtelingen, dit is zeer onwenselijk. Daarom het voorstel voor een aparte locatie in iedere Gemeente voor de opvang van gezinnen met kinderen met de 14 woningen per locatie
    • graag ter beoordeling aan de experts of dit wellicht meer woningen moeten zijn

  • – Moeten we wellicht ook nog speciale opvangplaatsen organiseren voor minderjarige kinderen die zich helemaal “alleen” aanmelden bij de aanmeldcentra ?