Democratie en de Trias Politica ( informatief )

25-11-2021 versie: 002 ( eerste versie 02-11-2021 )

  • de Trias Politica is de basis van onze democratie
  • de Trias Politica houdt in dat de drie machten onafhankelijk van elkaar moeten zijn, de drie machten zijn:
    • de wetgevende macht
      • maakt de wetten
    • de rechterlijke macht
      • spreekt straffen uit bij overtreding van de wetgeving of vrijspraak bij onvoldoende bewijs en is onafhankelijk van de andere machten
        • naar de letter van de wet
        • in de geest van de wet
        • en naar redelijkheid en billijkheid
      • voor het opleggen van de straf, de strafmaat, kijkt de rechter naar een aantal aspecten, zoals bijvoorbeeld of een daad vooropgezet is of impulsief was, of de verdachte volledig toerekeningsvatbaar is, of de verdachte spijt heeft ( berouw heeft ), of de verdachte al vaker in aanraking is gekomen met Politie & Justitie, wat het belang is voor de maatschappij om de verdachte eventueel op te sluiten, in hoeverre de hoogte of duur van een straf voor de slachtoffers of nabestaanden van belang is ( genoegdoening geeft ), etc. etc.
    • de uitvoerende macht
      • de uitvoerende macht handhaaft de wetgeving
        • de Politie
        • de BOA’s
        • de handhavers van vergunningen
        • de FIOD
        • overige handhavers

De taak-opdracht voor de Tweede Kamer is:

  • om het Kabinet te controleren
  • om te stemmen over nieuwe wetsvoorstellen
  • om eventueel wetsvoorstellen in te dienen
  • om het volk te vertegenwoordigen

De taak-opdracht voor de Eerste Kamer is:

  • om de wetten, die de Tweede Kamer en het Kabinet hebben voorgesteld en door de Tweede Kamer in meerderheid “voor” heeft gestemd te toetsen aan:
    • de kwaliteit van de wetgeving te toetsen op rechtmatigheid, uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid
      • de praktische gevolgen van een wetsvoorstel worden namelijk niet altijd doorzien
    • of de wet zal doen waarvoor deze bestemd is, de doelmatigheid beoordelen
    • de Grondwet: of de nieuwe wet niet strijdig is met de Grondwet
    • de internationale wetgeving: of de nieuwe wet niet in strijd is met internationaal recht
    • internationale verdragen die Nederland heeft ondertekend
    • toetsen aan de Europeesche wetgeving
    • toetsen aan de mensenrechten

De Eerste Kamer kan de voorgestelde wet dus niet inhoudelijk wijzigen, zij kunnen de voorgestelde wet alleen goedkeuren of afkeuren op basis van hun toets.

Wat is het verschil tussen de Regering en het Kabinet ? Het Kabinet zijn de Ministers en Staatssecretarissen die regeren, die het beleid maken, de beslissingen nemen. De Ministers zijn eindverantwoordelijk voor hun departement/Ministerie en moeten verantwoording afleggen in en aan de Tweede Kamer. De Regering is het Kabinet met daaraan toegevoegd de Koning ( de Kroon ).

Gelet op het onafhankelijk van elkaar zijn van deze machten is het wellicht ook goed of beter te begrijpen dat de Kamerleden van de Eerste en de Tweede Kamer “zonder last” moeten kunnen stemmen, dus met hun persoonlijke afweging en “zonder last” van Partij Politieke belangen ofwel genoemd fractiediscipline.